Saturday, August 30, 2008

Obhur dan family

Compound as-Saadah2, Obhur Jeddah

Ini apa yang aku jumpa bila godek2 dalam forum yg aku sertai.

Aragorn wrote :

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan, "Oh maafkan saya, saya tak perasan"

Katanya "Maafkan saya juga, Saya tak nampak saudara"

Kami amat bersopan dan saling menghormati, Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya, Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam, Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh, Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"

Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku, Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar musik, Terdengar suara halus datang membisik,

"Bila bersama orang tak dikenali, Begitu bersopan dan merendah diri, Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,

Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",

"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,

Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",

"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,

Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,

Airmataku mencurah ibarat air di kali,

Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,

"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?

Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"

"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu, ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini, Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa, Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu, dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,


FAMILY

Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini, syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti, dalam hanya beberapa hari?

Tetapi keluarga yang kita tinggalkan, akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.

Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja, Melebihi keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.Bukankah begitu?

Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah anda makna "FAMILY"?

FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU


Aku tak tahulah anda semua ada menonton atau tidak, tapi aku sememangnya sedang menonton konsert@ persembahan di Ambang merdeka yang dibawakan secara langsung dari rtm Tibi satu. Apa yang dikesalkan adalah artis jemputan "Meet Uncle Hussein". Kenapa jemput mereka ni? Aku tahu, lagu mereka top dan boleyla layan sekali-sekala. Dua kali dapat bala.. tapi macam tak sesuai mereka ni nyanyikan lagu di persembahan yang kononnya untuk mengingati detik kemerdekaan negara Malaysia @ negara Islam. Adakah jemputan mereka ini sekadar ingin menarik perhatian remaja muda-mudi atau sememangnya merekalah artis yang paling layak?? Buat malu jerk.. Secara peribadi, aku langsung tak setuju majlis di ambang merdeka yang dibuat di dataran merdeka. Jauhkanlah ahli keluargaku dari terlibat sama di dalam program itu Ya Allah.. Jika anda setuju, itu pandangan masing-masing. Countdown yang membawa kepada masalah lebih besar daripada faedah.

Obhur- siri promosi AlSaadah2.

AlSaadah 2 terletak kira-kira 120km dari Makkah.

Kepunyaan dr. Naser alTerengganu dan kak Suraya

Apartment yang terletak berhadapan mempunyai kolam renang mengunjur sehingga ke kolam besar

Ibu bapa tak perlu bimbang anak masing-masing kerana kolam budak2 hanya dihadapan rumah

Keindahan gemerlapan lampu menghiasi sepanjang apartment

Kolam renang dewasa yang mempunyai ombak buatan

Rumah yang sungguh selesa dan nyaman

Keperluan asas disediakan

Mempunyai balkonah @ beranda yang menghadap ke kolam renang

Televisyen dan Dush @ parabola

Mempunyai 2 bilik tidur, 2 bilik air dan 3 katil

Shesha dari zaman jahiliyyah pon ada

Panorama view di ruang tamu


Obhur - siri gambar bermanusia.

depa ni duk intai aku mandi.. ada ka patot??

happy family


waseem, aliya, asma n husna

sentuh air


lekas-lekas tengok sini!!

bosan takdak kerja

terror arab nih, rambut dia saja boleh simpan 2 buku roti high5 kat dalam tuh..wakaka


Aku sebenarnya tak paham sangat bapak aku nih. Beriya-iya kejut aku tido nak suh duk kat tepi kolam ni jer ker???

Kami sangat seronok.. sebab apa? sebab abg firaidi yang belanja!!

Gaya berjalan mak dan anak

Bersantai rileks


Burger yang berharga SR6!

Waseem punya kerja, dia celupkan lighter ke dalam botol air.. naya

Bermain buaian

mandi-manda

Lagi siri mandi-manda

4 model yang tak payah bayar

4 model yang dipaksa

head spin! arab punya kerja...

Itulah antara gambar2 yang ditangkap ketika berada di sana selama satu hari. Bukan semua orang boleh masuk ke dalam kompoun ni, hanya pemilik rumah dan ahli-ahli keluarga sahaja yang dibenarkan. Diperkenalkan oleh saudara meor beberapa bulan yang lepas, kami mengambil kesempatan untuk pergi sekali lagi selepas berjaya menghubungi kak suraya. Harga yang ditetapkan adalah SR700 semalam! tapi boleh nego. Mungkin anda bernasib baik akan mendapat sekitar SR599. Bergantung atas kepandaian anda ber'negotiation' dengan tuan punya rumah. hehe. Berminat?? kontek jer saudara ustat Haji Meor (org malaysia) di talian berikut ;

MEOR ABDULLAH : 00 966 0507657252


Apapun, memang menyeronokkan dengan kepanasan summer, kami tak puas bermandi-manda di dalam kolam renang. Nasib baik ada waseem, boleh pura-pura jaga dia sambil belasah mandi sama! hahaha..

akhir kata, salam kemerdekaan dan salam ramadhan yang sudah pun tiba!!

maggi


makan maggi dulu.. lapar. Nanti cerita kisah ke Obhur yer..

Friday, August 29, 2008

Thursday, August 28, 2008

Ramadhan kareem & Gümüs

Ramadhan hanya beberapa hari sahaja lagi akan terbit menemui kita. Bahang kehangatan bulan ramadhan sudah mulai terasa. Manusia berduyun-duyun dan berbondong-bondong memenuhi Nouri Supermarket dan Mustahliq Wholesale Emporium (maidin). Apa yang mereka kelam-kabut aku pun tak tahu. Setiap orang sekurang-kurangnya mempunyai 3 troli yang penuh sarat dengan barang-barang keperluan dan barang-barang kehendak. Aku? Satu troli yang dipenuhi waseem dan thuluth (1/3) dari ruang lingkup troli dipenuhi. Mungkin ketika Ramadhan nanti mereka tidak mempunyai waktu yang mencukupi untuk membeli-belah lantaran sibuk mengerjakan ibadah tarawikh dan siangnya letih berpuasa. Bersangka baiklah kamu..

Boley bla! ma 3indi solaah

Semoga Ramadhan kali ini akan menjadi latihan PLKN untuk kita membentuk diri dan melatih menjadi hamba yang soleh. Di kala kesibukan kita menyambut ramadhan kali ini, ramai yang masih bersedih dengan tradegi yang menimpa mohanad. Beliau ditikam berkali-kali oleh 2 orang penjahat di tepi jalan raya. Akibatnya beliau terpaksa melakukan pemindahan buah pinggang dan sehingga kini masih lagi terlantar di ICU.

Dan.. dan bila esok..

Namun itu adalah sebahagian babak yang dilakonkan di dalam episod "Gümüs" atau nur yang telah dialih-bahasa di dalam bahasa arab. Siri yang menawarkan sehingga 100++ episod dimainkan di MBC4 hampir setiap hari telah menjadi kegilaan rakyat Saudi dan UAE. Jika anda memasuki muntadiyaat atau forum arab, kebanyakan cerita adalah berkisar mengenai apa yang terjadi di dalam filem dan tentunya yang menjadi sebutan adalah mohanad atau nama sebenarnya kivanc tatlitug yang menjadi hero utama siri itu.

Sebuah kisah klasik untuk masa depan

Siri yang didatangkan dari Turkey memang benar-benar berjaya menambat hati peminat saudi. Rata-rata jika aku berbual dengan supir atau pemandu mereka berkatakan majikannya kini berada di Turkey! Nah, betapa berjaya siri itu memikat hati para saudianss untuk bertandang dan berkunjung ke negaranya. Drama tersebut dilakonkan di Istanbul berlatar-belakangkan suasana negara Turkey moden. Dengan menjadi tempat pertemuan di antara 2 budaya iaitu Eropah dan Arab, Turkey benar-benar memukau dan memikat hati penontonnya. Barisan pelakon yang kacak dan cantik aku kira serta alih bahasa telah berjaya menjadikan penonton sentiasa menunggu-nunggu episod seterusnya.

Tazaj

Itu promosi filem. Dapat lah lebih kurang 20 Turkish Lira sebagai komisyen aku promosikan drama tu pada anda semua. Hahaha.. Hakikatnya penceraian di Saudi semakin meningkat akibat dari tontonan Gümüs tersebut. Percaya atau tidak, itu memang perkara sebenar. Dikesan dari beberapa forum arab dan berita, penceraian berlaku akibat dari ketensionan para suami mendengar nama Mohanad atau kivanc tatlitug dari mulut sang isterinya. Balik kerja, dengar cerita Mohanad, dalam telefon dengar cerita Mohanad, memandu kereta, cerita Mohanad. Mohanad sangat romantik dengan nur hari ini. Dia bagi bunga pada nur, dia hias bilik dengan bunga ros dan lilin, dia jalan-jalan pegang tangan nur dan blablabla mohanad. Blablabla mohanad. blablabla mohanad. Natijahnya (keputusannya) aku ceraikan engkau dengan talak 3 bersabit Mohanad!!!

Bercakap dalam loghat terengganu

Ini bukanlah cerita rekaan atau suatu provokasi atau diskriminasi terhadap perfileman turkey, namun dohaaya atau mangsa kesan siri Nur@Gümüs ini terlalu banyak dikesan kini di negara Saudi yang mengamalkan undang-undang Islam. Betapa rapuhnya umat Islam hari ini dengan kedatangan filem mampu menggugat kebahagiaan rumahtangga. Aku? Menonton juga tapi tak paham sebab bahasa Syria yang diguna-pakai untuk menterjemah. Sib baik ada bini yang memahami tapi kedekut nak cerita. Jadinya terkulat-kulatlah aku mendengar dan cuba memahami sendiri. Dari 20 patah perkataan yang terbit, 5 aku paham + agak-agak sket = pahamlah.

Dekat2 dengan muzdalifah

Jelasnya, filem Nur ini mempunyai kesan terhadap jiwa arab yang terkenal dengan sifat sukar menerima perubahan atau J.A.H.I.L.I.Y.Y.A.H...

Nama waseem pon ada kat sini

Kini, kebanyakan anak yang lahir lelaki akan dinamakan dengan Mohanad, dan perempuannya sudah tentu Nur! :p

Merenung masa depannya

Diharapkan Ramadhan yang mendatang akan membersihkan segala kekeruhan hasil filem Gümüs atau Nur ini. Sehinggakan aku pon terpengaruh untuk bercuti ke Turkey! hahaha..

kakiku tidak sampai

Gambar diambil di sekitar Mahbas Jin dan Aziziyyah. Banyak kawasan berumput di situ yang menjadi kawasan berkelah dan berehat untuk ahli kota Makkah umumnya.


Solat? Di mana-mana pon boleh...

Wednesday, August 27, 2008

Selamat hari lahir Kak Bushra!~

dipetik dari laman lama aku di kamitaken. Suka rasanya aku utarakan sekali lagi di sini untuk dinilai bersama pengunjung baru yang mungkin mempunyai pandangan berbeza...



surprise? unexpected? terkejut? tak terjangka? tak tercapai dek akalmu? fujaah? apa sahaja bahasa yang menggambarkan sesuatu yang tidak dijangka atau terkejut.. Hakikatnya seorang wanita@perempuan memang gemarkan sesuatu yang mengejutkan untuk mereka. Tak gitu puan2? Aku ni lelaki yang bendul sebenarnya. Tak sensitif langsung pada sesuatu yang bersifat terlalu remeh.Seorang perempuan gemarkan lelaki yang memberi perhatian pada dirinya. Perhatian tersebut tidak semestinya ditunjukkan secara 'direct', 'indirect' pun sudah memadai. Contoh perhatian seperti apabila seorang lelaki pulang dari pejabat, atau kerjanya, beliau duduk dengan isteri dan berbual-bual mesra sambil makan atau berbuat apa sahaja di dalam rutin seharian. Mereka akan menceritakan pendapat mereka di samping ingin mengetahui apa yang kita buat di luar sana tanpa mereka di sisi kita. Sebahagian yang lain pula gemarkan lelaki selalu memujinya dan melemparkan sekuntum senyuman yang amat diidam-idamkan di dalam apa jua keadaan samada tenang atau kritikal. Di sudut yang lain, mereka amat merindui suatu kejutan yang dibuat oleh pasangannya. Niat mereka adalah supaya lelaki itu hanya meletakkan mereka sebagai subjek utama di fikiran dan bukannya benda lain seperti hal rakan-rakan atau pasukan Manchester United yang akan memulakan musim baru di EPL.

Sesungguhnya niat murni seorang wanita itu kadangkala disalah anggap oleh lelaki dan tercetuslah pelbagai masalah yang mengeruhkan sesuatu hubungan. Lelaki sesungguhnya mempunyai dunianya yang tersendiri samada sebelum berkahwin atau selepas berkahwin. Mereka kasih kepada perempuan itu, namun sikap matang dan berfikiran melepasi dinding kabur seorang wanita itu membuatkan seolah-olah diri mereka itu dingin. Wanita yang selalunya bersifat 'straight-forward' amat tidak menyenangi sikap seorang lelaki itu. Masalah inilah yang selalu melanda sebahagian besar pasangan manusia yang telah diciptakan Allah secara fitriahnya berpasang-pasangan. Apabila seorang lelaki itu merendahkan sayap keegoannya, maka lahirlah sebuah kebahagiaan yang diigau-igaukan oleh seorang wanita. Mereka amat mementingkan lelaki itu menyayanginya melebihi segala-galanya dalam dunia ini. Walaupun mereka sendiri tidak berupaya memenuhi kehendak seorang lelaki untuk melihat mereka sebagaimana lelaki itu melihat wanita lain. Kadang-kadang wanita ini tidak sedar apabila mereka memicit ubat gigi dari bahagian tengah akan menyalahi undang-undang seorang lelaki yang selalu terpaksa membetulkan ubat gigi itu supaya diguna-pakai dari bawah dan bukannya tengah yang menyebabkan ubat gigi itu kelihatan tidak cantik. Perkara ini pun perempuan tak boleh fikir, apatah lagi menyelami hati dan perasaan seorang lelaki yang ibaratnya seperti keropok keping, apabila diletakkan di dalam minyak yang panas, senang dimamah dan sedap dimakan sambil cicah sos cili pedas.


apapun yang terjadi, hari ini 26 Ogos banyak peristiwa yang berlaku. Pertamanya dikejutkan dengan kemenangan bergaya Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang mengalahkan calon lain Dato arif shah dan Ayah Pi. Tahniah diucapkan kepada para pemenang. Semoga beliau akan mengotakan janjinya dan segala apa yang terkandung di dalam manifestasi PKR.

Kemudian, petang tadi aku dikejutkan dengan bunyi guruh yang berdentum-dentam! Tengah syok tidoq, tiba-tiba terkejut. Bukak tingkap, rupa-rupanya Bumi Barakah ini disimbahi oleh hujan yang sekonyong-konyong terbit di bulan panas ini. Satu rahmat dari Allah ta3ala yang menginginkan aku membersihkan kereta yang dah lama tak terbasuh...




Lagi peristiwa, aku pergi membeli air fanta warna merah dalam botol dan sandwich kibda + laham mafroom di kafeteria Ramadhan yang mana encik kamel tak boleh menelannya. Kesemuanya berharga 2 riyal. Balik rumah makan-makan dan kenyang.. Burpp.. alhamdulillah.

tumpang glamerouss

Seterusnya dan yang terakhir adalah hari ini 26 Ogos 2008 genaplah usia kak bushra yang merupakan kakak ipar najwa berumur 33 tahun. Aku? kena-mengena macam mana ek? Biras ker? atau beras? Tak tahulah bahasa melayu panggil apa.. hahaha.. jahil+tukil.

Abg Firaidi membelikan sejambak bunga untuk diberikan kepada isteri tersayang tanda cinta dan penghargaan yang tidak seberapa dari beliau atas penat-lelah kak bushra dalam membela anak-anaknya dan memelihara keluarga sehingga bahagia sampai ke hari ini. Masya allah tabarakallah. Allahumma baarik fiihi wala tadurruhu.. amin..


Kami makan2 kek, minum air dan blah balik rumah.

Anak2 kak bushra yang berjumlah 15 orang! Setakat ni baru 4 jer keluar, lagi 11 tunggu turn.. hahaha.. termasuk 2 orang kembar yang memeningkan kepala asma dan husna!

Inilah akibat kalau kempunan nak dapat anak pompuan.. waseem : mangsa keadaan!

Husna binti Mohd Firaidi

cerita yang kot2 anda teringin nak baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...