Thursday, April 30, 2009

majlis keramaian 2

waseem bersama aktress popular, uncle rohaizam

budak pakai serban.

tongkat orang istimewa.

sapa nak gambar dia, email aku. pastikan aku kenali korang. satgi aku tersalah kasi gambar lain, mintak maaflah. cara utk kasi aku kenal, emailkan pada aku dengan gambar ukuran passport anda. hahahahah.. betul nih. siyes.

(utk penduduk makkah, jeddah dan madinah sahaja.)

...

aku ada cadangan yang bernas dan minta kerjasama engkau orang.

aku nak buat satu data untuk kenalan2 dan pembaca para belog ini. Minta anda kasi anda punya EMAIL, NAMA SEBENAR MACAM DALAM IC dan jika mempunyai WEBSITE atau BELOG , nyatakan sekali. Harap sangat nih.

hantar kepada email aku (kamitaken@gmail.com) atau di ruang komen ini. Tolong ek.

contoh :

nama : Roszainudin bin Setia
email : roszai@yahoo.com
website : www.UwaisAlQarni.com

hehehehe.. itu contoh jer. Kalo nak kasi nombor telefon lagi bagus. tapi aku tahulah yang pompuan2 tu susah hati takut aku main msg. ah. emak pon yang slalu tepon aku, jangan ingat aku rerajin sangat nak tepon korang. jangan bimbang, najwa selalu pantau henpon aku.

selepas aku mendapat email dari anda, akan aku publishkan di ruangan di tepi ini di dalam belog. Jika anda ingin dirahsiakan, silalah nyatakan demikian. terima kasih banyak2.

selamat hari lahir najwa.













ajyad, Makkah.

ajyad, Makkah.

29 april 2009. semalam kan? najwa tu bini aku lah. dia dah berumur 21 tahun. dah tua dah. aku jer yang muda lagik. Gambar diambil dari asnawi. Ketika shooting di bukit Ajyad, Makkah. Aku, Kupih, Roshidi, Nawie dan Naim.

..

aku dah takdak masa nak cerita. tengok gambar jerlah. banyak sangat projek sampai tidor pon tak cukup 15 jam sehari. huh!

Sunday, April 26, 2009

mereka





kelmarin aku shoot utk perlawanan badminton antara team jeddah dan tabuk. Tapi aku pergi dengan penuh keletihan dan kepenatan. (letih dan penat tu perkara sama ker?). Plus najwa tak sehat. So, banyak shoot yang tak bagus aku ambik. Last2 aku balik jer ke Makkah. Walaubagaimanapun, abg hairul tetap bagi duit minyak kereta. Terima kasih bebanyak.


. . .

Terpanggil juga untuk menulis walaupun idea tidak datang..

bonk!

bonk!!

bonk!!!!


Bonk tu apa ha?

singkatan untuk boring kot?

yeah.. minggu depan ada exam untuk diploma lanjutan. Ye.. aku akui.. aku bukan seorang kaki study. aku bukanlah seorang yang begitu layak sebenarnya untuk menyertai program diploma lanjutan yang ditaja oleh Umm alQura Universiti. Banyak lagi orang lain yang 'bagus' dan 'mantap' dari diri aku. Aku neh? hadis nabi pon satu jer aku hapal. Tu pun dari koleksi hadis 40 oleh imam nawawi.

Mereka?

Mereka adalah orang-orang yang bagus, yang mantap, yang telah tercipta untuk menjadi pendakwah yang berjaya, bergelar mahasiswa universiti, penuh berhemah, bijaksana, berilmu, selayaknya untuk berada di sini. Itulah mereka. Pandangan mereka, orang lain terlalu 'bodoh' untuk mendapatkan pelajaran. Orang lain tersangat 'lemah' dan 'tidak layak' untuk digelar mahasiswa dan pelajar. Siapa mereka? Kasi mereka jawab sendirilah siapa itu mereka.

Kadang-kadang aku rasa lemas kerana terlalu diperhatikan. Aku terperasan mereka selalu memerhatikan perihal kehidupan aku. Kemana aku dan apa akan terjadi pada aku. Fahami maksud aku ya. Bukan bermakna aku seorang artis atau seorang tokoh kenamaan. Maksud aku lain. Sebenarnya bagi mereka, hidup aku ini satu pentas teater. Pelakonnya adalah aku dan mereka adalah penonton yang memerhatikan sambil makan popcorn + hisap air pepsi. Kalau aku terjatuh, mereka gelak ramai-ramai. Makin aku terjatuh, makin mereka gelak dengan kuat. Selepas habisnya pentas teater itu, mereka akan keluar dari dewan pementasan sambil telah melupakan kisah yang telah aku lakonkan itu tadi. Itulah mereka? Manfaatnya mereka pada aku, mereka telah membayar tiket pementasan itu. Dengan wujudnya mereka, aku menjadi kaya. Dengan wujudnya mereka, aku terhibur kerana menghiburkan mereka walau mereka jua terhibur dengan lakonan aku.

Cakap mereka nanti, inilah luahan orang yang malas membaca. Sudah malas membaca, merepek sensorang di kaca belog bohsan ini. Kalau mereka boleh mengata, kenapa aku tidak boleh berkata-kata. Apa sahaja ucapan aku, aku yang dipertanggungjawabkan bukan mereka. Lantaran itu, untuk apa mereka meluat?

Allahumma' jurni fi musiibati wakhlufli khairan minha.. amin.

arghh ! jantung, sabarlah engkau. Jika jantungku sakit, rosak binasa akal ku juga. Untuk mereka, aku doakan agar mereka bertahan. Aku tidak bimbang kerana jalan masih lagi panjang dan tiada penghujung. Hari ini katakan orang, esok akan terjadi pada diri sendiri. Sejarah pasti akan berulang.

Kita jangan menyangka kehidupan kita sudah stabil. Lulus dan berjaya. Memang kita disuruh untuk mengsyukuri nikmat yang telah Allah berikan. Akan tetapi tidak dinamakan bersyukur jika perkara syukur itu kita gunakan untuk mengkufuri nikmat Allah. Akal yang 'bijak' Allah kurniakan jangan digunakan untuk mengumpulkan kebencian orang. Gunakan akal yang 'bijak' yang Allah kurniakan dengan menambahkan perhubungan yang baik dan saksama.

Hari ini kita mungkin tidak menyedari kepentingan dia. Hari-hari mendatang esok atau lusa, belum tentu kita mempunyai orang lain selain dia untuk menolong kita. Bukan begitu?

Tak paham? hahahahahaha.. ketawa sahajalah..

Saturday, April 25, 2009

tribute buat nenda


semalam keluar lama dan berbicara panjang dengan ust rashidy jamil. Dia berkongsi pengalaman tentang cara membukukan belog yang telah ditulisnya. Aku ni sapalah kan nak membukukan belog yang aku tulis. Buat tergolek sorang2 jer kalau baca segala apa yang aku tulis sebelum nih. merapu banyak. Tapi cita2 itu ada. peduli apa korang nak gelak ker, nak kata tak cerdik ker. Katanya ust rashidy, satu kepuasan di dalam diri bila kita melihat hasil tulisan kita dibukukan. Kita hadiahkan kepada insan yang tersayang, kita bagi mak, ayah, nenek dan rakan-rakan. Itulah satu keseronokan dan kepuasan buat diri yang suka menulis. 'Tribute buat nenda' adalah salah satu dari novel yang telah diberikan pada aku oleh beliau di antara 5 dan 6 novelnya yang lain. Termasuklah kutaib (buku kecil) 'isu penggunaan kalimah Allah' yang telah dikarangnya bersama dr. zulkifly albakri.


Membaca novel kecil beliau ini membayangkan kepada kita betapa jerit payah kehidupan itu akan amat dihargai apabila ianya telah berlalu. Segala kedukaan, kesusahan dan kesenangan telah disatukan dan dibukukan untuk tatapan umum. Bertambah manis apabila diselitkan dengan santapan rohani ayat quran dan matan2 arabi.

nanti sambung cerita balik. aku laparr..

Friday, April 24, 2009

ziarah makcik yati

masjid terapung, corniche, Jeddah.

kehidupan memang menyesakkan. Menyesak jiwa, menyesak minda, menyesak keharmonian dan kadang2 menyesakkan iman serta akidah. Syukur jika kita hidup di dunia ini dengan penuh kelapangan dan keseronokan. Apa sahaja yang dilakukan dipenuhi dengan keriangan dan keceriaan. Itulah kehidupan yang diidamkan oleh banyak orang.

...

gambar sekadar hiasan. -masjid terapung, jeddah.

laluan kehidupan kita sememangnya telah ditetapkan Allah. A atau B jalannya, perkara itu akan tetap membawa kita ke penghujung. Pemilihan menjadi sukar jika kita tidak mendalami tentang perkara A atau kita kurang mengetahui perihal jalan B. Carilah ilmu walaupun dirimu sudah sekomplete-kompletenya malas.

...

3 mak orang. kak yati, kak kamariah & kak najwa.

ilmu yang dicari kadang-kadang membawa kita kepada pembukaan yang baharu. Membawa kita kepada penemuan yang baharu. Kita akan dapatinya itu adalah bukaan yang Allah berikan pada kita dalam erti ganjaran atas usaha yang telah kita lakukan. Pembukaan itu menyebabkan kita leka dan sangat ternikmat mengalaminya. Namun, apabila terlalu leka dengan bukaan itu, kita sudah terlalai dengan keperluan umat yang sedang menantimu.

...

anak orang. waseem, jeddah.

Umat selalu menjadi masalah kepada kita. Umat sentiasa mengharapkan dan menunding jari kepada kita. Kitalah dikatakan pemimpin mereka. Padahal mereka sendiri pun ditaklifkan untuk menjadi pemimpin tapi mereka malas. Mereka pun diciptakan untuk mendambakan syurga Allah tapi mereka malas. Mereka hanya mengharapkan kita dan kita dan kita. Umat manusia sentiasa merimaskan kita. Gerak geri kita selalu diperhatikan dan dipersalahkan. Kita, kita dan kita. Itu bukti kita terpilih kan? Tak mengapalah wahai umat. Akan aku jalankan tugasku untuk mu setelah Allah memilihku.

...

baca quran, jabal rahmah.

Allah tidak memilih tanggungjawab untuk dipertanggungjawabkan kepada hambaNya dengan tangunggungjawab yang tidak mampu ditanggung. Allah juga tidak mempertanggungjawabkan hambaNya dengan tanggungjawab hamba yang lain dari dirinya sendiri. Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui perihal kemanusiaan dan kehambaan daif. Kenapa kita perlu mengeluh jika Allah anugerahkan tanggungjawab yang kita malas untuk laksanakan. Setiap tugasan perlu dihantar apabila tarikhnya telah tiba untuk mencapai 'A' di dalam permakahan. Begitu tugas yang ditaklifkan Allah kepada hambaNya perlu dilaksanakan dan dihabiskan sebelum masa terlambat.

...

big studio.- jabal rahmah, makkah.

susah yer menulis dengan bahasa yang berbunga-bunga ini. Tapi itu lebih indah kerana maksudnya sangat dalam dan engkau tidak boleh kata aku tujukan ini untuk engkau kerana si dia juga pasti terasa.

...

photographer. - jabal rahmah, arafah.

Adik nombor 3 aku pun sasterawan negara jugak. Tengok artikel yang dia tulis sendiri :

mencari identiti diri.

..
kita sedar perjalanan yang mendewasakan kita takkan mudah seperti yang kita impikan; hubungan yang kita jalinkan menjadi semakin RUMIT.
Hati yang kita harapkan menjadi lembut semakin keras. Kesunyian yang membelenggu diri membuat kita ingin mencapai kebahagiaan dan kesempurnaan.
Berani untuk melupakan kenangan silam dan mencari ketenangan tetapi kita perlu melalui kehidupan ini selangkah demi selangkah, bergelut dengan diri sendiri dan berhadapan dengan beban yang datang mencari. Kita hanya boleh bersedia dan menunggu peluang untuk merampas kembali apa yang telah kita hilang.
~mungkinkah rahsia mengubah segalanya?
Tapi last-last aku rasa macam ayat novel jer dia cilok.

ayam. - jabal thur, Makkah.

Oh! Hari ni hari lahir Nur Athirah Lokman. Adik aku nombor 3. Pompuan. hari lahir yang ke 17 kot? ke 18? tak tawlah. dah lupa. banyak sangat adik.

kalo aku cerita pasal dia pon, bukan ada orang minat nak baca ye tak? tak payahlah cerita. Yang penting, dia memang lain dari yang lain kerana mata dia sangat sepet. kakakakakaka

ayam koya smat. -jabal thur, makkah.

ain zubaidah (sistem pengaliran air dari telaga zam-zam ke arafah). -arafah.

...

kak yati ni mak sepupu aku. Currently kerja kat riyadh. nurse. Aku dah nam tahun kat sini baru aku tahu, aku ada sedara kat saudi. wakaka.. smalam pon sebenarnya kali pertama dia datang ke makkah buat umrah. So sebab seronot sangat sedara sendiri datang, kami bawaklah tunjuk tempat2 menarik di sekitar jeddah dan makkah. Part paling kelakar, waseem kena panggil dia nenek yati sebab pangkat dia ngan waseem adalah nenek dan cucu. hehe..

cerita yang kot2 anda teringin nak baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...