pengikut-pengikut yang menawan

Thursday, July 30, 2009

Kedah Darul Aman

cuba teka bangunan ni kat mana? bebudak sekolah insaniah tak boleh jawab. depa tau bangunan ni sekolah depa punya. ha. teka cepat! sapa dapat teka dengan tepat bahawa ini adalah bangunan kolej universiti insaniah, aku bagi hadiah.


makan burger dengan lahap.

makan sambil santai di tepi bendang atau sawah.

dengan tak pakai seluar langsung. Amacam? rilek tak bunyi?

waseem membuat gaya mengantuk dengar cerita orang-orang tua. Tak baik betul budak2 zaman sekarang. takde respek. - tok andak, Kg. Pauh.

Riang ria bermain buaian buatan manusia. -Kg Batu 17, Kedah.

Melalui lorong-lorong di celah2 sawah. -Kg. Batu 17, Kedah.

Huih. Model ini. Baju sama naik dengan padi. - Kg. Batu 17, Kedah.

Kg. Batu 17, Kedah.

Waseem dan sepupu. Azwar, Waseem n Alia. Semua lahir di Makkah. Sebab tu jakun jumpa longkang.

Waseem punya posing.

Ini model paling mahal. Bukan nak letak sangat gambar dia, tapi atas permintaan ramai. Dah tak larat dah nak jawab dalam emel. Bertalu-talu pertanyaan bila nak siarkan gambar sendiri. Wah.. Email kecewa sahaja sudah 12 ribu baru didelete. Nasib baik pakai gmail.


...

kali ni cerita dia layan gambar jer. jangan banyak tanya. aku tak sempat lagi nak reply mesej2 dan pertanyaan. (konon2 macam bizi sangatlah neh). hahaha.. oke.

aku nak mintak sponsor dari kerajaan negeri kedahlah dalam usaha aku mempromosi kecantikan negeri kedah nih. Ada orang2 kerajaan yang baca belog aku ini tak? angkat tangan.

Esok insya allah akan pulang ke Terengganu.

Terengganu? Nasi daganglah.. apa lagi.


Sunday, July 26, 2009

the solemnization Sham n Farah n perangai waseem sekarang




















Kelmarin ikut abg ipar pergi shoot pengantin. Seronok rupanya kawen nih (ayat macam konon-konon aku bujang arr).

Kedua-dua mempelai merupakan pasangan dari Kedah dan Johor yang bernasib baik sebab dapat sentuhan daripada aku. Bertuah betul. Hahahaha.

Sham sedang melanjutkan pelajaran pada peringkat Ph.D di Cardiff manakala Farah sekarang masih lagi belajar di Ireland dalam bidang kedoktoran dan seangkatan dengannya. Correct me if im wrong. (ambik kau cakap omputeh terus sejak dua menjak deal ngan orang belajar negara omputeh nih).

Tempat utk outdoor pada pandangan kasarnya sangat tak cantik dan dipenuhi oleh budak2 kecit main terjun2 kat tepi sungai. Tapi berbekalkan idea yang bernas dan otak yang penuh geliga, aku cantikkan juga gambar diorang dengan penangan 50mm f1.8 sahaja. Kritik dan kutukan amat dialu-alukan utk proses belajar. Bukan cari makan. Buat saja2 sebagai hobi.

Waseem? tengok sendirilah gambar. Kuali menggoreng serunding itu pasti sedap apabila dicampur dengan pasir hasil usaha waseem dan sepupu-sepupunya.. adoihlah.. waseem-waseem...


Friday, July 24, 2009

Sedikit gambar dari malaysia

ronaldo sudah berpindah ke Kelab Terengganu. Jaga-jagalah hangpa semua.

pagi yang gelap, kini sudah terang.

jakun, tak pernah jumpa motor.

cendawan yang diusahakan.

serunding cendawan.

my family.

Hjh. Laily + Hj. Lokman


gambar nak letak dalam frenster. tak transformers betol idea.

precious moment.

teringin ke nak membaca celoteh usang aku? rasa tak lengkap juga menayang gambar tanpa ada celoteh sedikit utk santapan jiwa dan makanan rohani.

Aku kini berada jauh dari Terengganu. Berada di rumah mertua di Kg Pauh, Kubur Panjang, Kedah. Jauh kan? ukur dengan jari dalam peta, dekat jer, tapi bila datang naik bas, punyalah lenguh badan. Sampai krem kaki. Apapun, sangat enjoy berada di sini. Kerana kedatangan kali in bersama isteri D60 dan madu D80. Fuh. Asyik sikit nak tangkap gambar. Orang nak tuai padi pun tak senang.

Kehidupan masyarakat di sini rata-ratanya secara kampung. Maksud aku, mereka mengerjakan pekerjaan kampung seperti pertanian, jual sayur, jual air kopi. makan nasi lemak. kampung kan? hahaha.

hari ni jumaat yang pertama aku di Malaysia selepas beberapa tahun tidak pulang. (ceh. macam lama sangat tak balik) Realitinya, keadaan masih tidak berubah. Masih sama dan skema macam dulu. Orang tetap tidor ketika khutbah disampaikan. Imam masih lagi baca slow-slow dan macam baca buku. Budak-budak tetap bermain-main dan isap rokok di luar atas motor. Perkara yang sama ketika aku tinggalkan Malaysia suatu masa dahulu. Aku pun tak paham kenapa mesti khutbah, imam kena baca teks yang diberikan. Penyelarasan? Betul, tapi biarlah kena dengan keadaan persekitaran. Barulah betul dengan objektif dan matlamat atau bahasa arabnya dipanggil hadaf khutbah itu diwujudkan. Ini macam baca cerita dongeng. Straight, plain dan rata. Ada lah sikit-sikit nada dia jerit kasi tinggi. Tapi langsung tak kena. Ini bukan aku maksudkan di sini. Di mana-mana tempat pun aku rasa sama jer. Kecuali satu dua tempat. Berubahlah. Lakukan sedikit perubahan.

Satu lagi aku perhatikan budaya orang Malaysia kini ialah makan di kedai. Tak dinafikan sedap dan memang seronok. Akan tetapi, berapa banyakkah masakan yang dimasak dimulai dengan bismillah? minuman dengan berbekalkan bacaan auzubillah menghalau syaitan dari meresapi? Berapa banyak? tak nak sentuhlah bab mamak bistro. Aku pun tumpang sama teguk teh tarik dan roti canai kat situ. Sedap!~ Alasan mungkin faktor masa dan penjimatan. Nak masak, masa tak ada. Mungkin selera juga kurang kerana tak ada kepelbagaian. Bukan tak boleh, cuma beringatlah. Dari makanan dijadikan punca penyakit. Makanan yang sihat akan membekalkan akal yang sihat dan jasmani yang sihat. Aku syarah pandai, satgi bedal makan kat kedai depan rumah juga. Benda halal. Tak salah nak pergi makan. Tak gitu? cuma beringatlah.

Akhir kata, waseem macam naik gatal-gatal kat badan dia. Manja sangat kulit arab neh. Najwa tak berhenti-henti nak makan itu dan makan ini. Hilang habis diet kat saudi. Ceh. Aku pulak, makin chubby lah. mak mertua masak, tak makan, cari penyakit. Makan jugak, makan jugak. Kakak ipar pun pandai masak. makan jugak, makan jugak. pi rumah atuk najwa, dia masak. makan jugak, makan jugak. Malam abg ipar ajak keluar makan, lepak2 bincang kamera, makan jugak, makan jugak. Abis? bila nak beringat neh? hahahahaha

tadi dah akhir kata kan? oke, penutup bicara, aku agak bizi minggu2 ini dengan pelbagai kerja sperti kutip cendawan, tanam cendawan, proses cendawan dan pelbagai lagi kena mengena dengan cendawan sementelah bapak mertua aku bisnes cendawan. Korang nak order ke cendawan? contact aku. Bisnes baik punya. melayu tolong melayu. Tak melayu pon boleh order. hahahahahaha. Bukan rajin sangat aku. cuma malu kat pak mertua, tolong jugak sikit2. hehehe..

oke. last-last. aku janji dengan izinNya, kita semua akan jumpa nanti. oke. Maaflah autograph aku tak cantik sangat aku sign. Tapi bolehlah buat kenang-kenangan. hahahaha!~

Tuesday, July 21, 2009

Malaysia


Alhamdulillah.. kami sudah berada di malaysia. Kini berada di Kedah untuk tujuan percutian. Esok lusa, balik terengganu. Ni nombor phone aku. 016 952 2665 - digi. ku bersamamu.
gathering? tunggu dulu. nanti aku maklumkan kedatangan aku ke KL. (rasa macam artis.)

Sunday, July 19, 2009

Never Ending Story

segala-galanya tampak lengkap. sempurna dan teliti. Tapi perancangan yang halus, tidak lain dan tidak bukan mestilah disertakan dengan pengharapan dan doa pada tuan punya perancangan.

Tiket sudah, kemas barang sudah, boarding pass sudah, tawaf wida sudah, barang kiriman sudah cuma ada 2,3 barang yang tak sempat dibeli kerana sudah letih mencari tak jumpa, kasut siap, setokin siap, pasport siap, visa ada, cungkil gigi bawak, kotak sudah ikat tali. Ah.. Kapal terbang jer tak sampai lagi.

Terasa sayu jua ketika tawaf wida'. Mengenangkan kami hampir-hampir berwida' dengan Kaabah buat selama-lamanya mungkin. Alhamdulillah, Allah memilih kembali menarik aku untuk tinggal menetap di sini untuk tempoh yang dijanjikan lagi. Bukan senang nak renew contract itu. Pelbagai halangan dan cabaran telah ditempuhi sebelum mendapat surat pembaharuan.



Alhamdulillah.. ucapku jujur dan perlahan..



Hati seolah-olah sudah tiba di KLIA. Aku kerapkali berdebar. Setiap kali aku membayangkan sesuatu itu dengan sempurna, jarang aku mendapatinya berlaku kecuali dengan pelbagai halangan. Cumanya kali ini aku berharap agar kami bakal tiba dengan halangan yang sedikit dan ujian yang minimum. Sudah letih mengharungi cabaran dan onak duri sepanjang berada di tanah haram ini.


Letih..


Selamat tinggal bumi barakah yang dimuliakan Allah. Dengan izinNya, kita akan berjumpa kembali di bulan syawal nanti. Selamat tinggal tanah gersang yang pernah menyaksikan Muhammad s.a.w wujud di atas debunya. Selamat tinggal matahari yang macam mana entah, terkuat volume dia kat bumi Makkah ni. Abis panas semua orang. Tawaf tadi pun, pusingan keenam dah macam nak pitam. Berpeluh abis sampai turun berat badan 10kg. Fuh. Itu baru sehari tawaf. Kalo seminggu? 70kg. kalo 20hari? uiks. Aku sudah tak kisah nak makan nasi mandi hari-hari pun tak apa. Selamat tinggal orang-orang arab yang pernah terpandang muka aku, najwa dan waseem di Makkah ini. Mungkin nanti kalian akan rindukan kami. Aku tahu. Diam-diam tulis dalam diari, 'i miss u'. Takpe, aku pulang, akan aku bawa ole-ole dari Malaysia seperti nasi dagang yang aku bungkus dan simpan dalam beg galas waseem. Atau aku bawakkan pulut lepa barang 2,3 ketul yang aku beli kat tepi sekolah menengah Ladang. Dekat dengan kedai BATA. Hadiah buat korang yang rindukan aku. Ah. Selamat tinggal lah senang cerita. Payah nak cerita satu-satu. Buat saspen jer.

Pada yang membaca diari best ini, terima kasih dan jangan bagitahu orang lain yang aku sangat terharu terhadap sebarang ucapan yang dilontarkan. Silent reader ker, night rider ker, terima kasih. Nak beli hadiah banyak2 kat korang pun, takdak duit. Aku ingat aku sempat kaya minggu ni. Rupanya tak sempat. Lain kali lah yer. Aku janji, kalo korang datang jumpa aku, aku tak marah bila korang cubit pipi aku yang gebu ini. Aku buat-buat diam jer. Pada yang laki-laki tu, sedar dirilah sikit. Tak ke bini aku jeles kalo korang main-main pipi aku. haisshh. Doa dan harapan kalian dah berapa kali nak nyatakan bahawa sangat dimakbulkan Allah. Aku pun turut membalas jasa kalian dengan mendoakan kepada semua yang telah memohon dan menitipkan doa buat aku. Berdoa tak semesti kena tadah tangan lepas semayang subuh jer. Atau semayang hajat. Berdoa bila-bila pon boleh. Ah. Sudah mula sebak bila menaip part-part kasih sayang ini. Okelah dulu. Aku nak berehat dan tenangkan fikiran bahawa cabaran terakhir aku mungkin ketika nak timbang barang di airport nanti. Aku tahu, itu juga satu cabaran. Juga ketika nak melepasi imigresen di airport nanti. Ya Allah, bantulah hambaMu ini. Semoga tabah dan steady sentiasa. Ameen.

Hero macam ni lah. Selalu langkah maju ke depan. Sedikit pun tak menoleh ke belakang. Awek Syria ker, Lubnan ker, Malaysia ker, terus buat tak tahu. Pegang tangan bini dan anak, bawak mereka menuju ke hadapan sambil mulut terus beristighfar. Fuh. Menarik betul ending. Bye!



the desert rose 5




my shot terbaik!





"guaner gamok kiter ni mang?" tanya abdul salam pada semang.

unta dan jemaah

model spek mata itam bingkai putih

ibrahim the driver

tempat terletaknya pokok dan tempat berlaku perjanjian hudaibiyah.

masjid hudaibiyah

mang topi mahal. tubek pah nombor saiz kepala

menara di masjid hudaiyah

orang-orang syiah yang solat sambil letak batu atas dahi ketika sujud.

...

status terkini : apdet belog sambil tangan kanan capai nasi lemak kukus lauk kerang di tepi leptop, di luar rumah menikmati angin dari laut china selatan. ohh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...