Saturday, September 24, 2011

the pictures

LOP_6572
Muhammad. - souq sawarekh, jeddah.

LOP_6574
take 5!

LOP_6577
take 5!


LOP_6578
Macam pasar malam pun ada.


LOP_6558
'aku tembok mung kekgi'. - Alharaj @ Souq Sawarekh, Jeddah.



LOP_6563
Semua pakaian dijual dengan harga SR 1/helai


LOP_6566





LOP_6567



LOP_6568
Anak 3 orang.


LOP_6570
Naseem dan topi berharga seriyal.


LOP_6556
Abang dan Adik.


LOP_6581
Cafe Aroma, Corniche, Jeddah. Satu cafe yang bekas bos THTS saya sangat suka untuk rileks dan bertemu pelanggan.


Hari ni adalah 'yaum watani'. Hari yang digambarkan sebagai hari untuk memperingati hari penyatuan saudi. Memanglah dulu takdak yaum watani. Baru 2,3 tahun jer depa buat hari nih. Juga perlu diingati, ia bukan hari merdeka sebab negara Saudi tidak dijajah. Semalam, jalan jem dan banyak yang pasang bendera hijau saudi dan sembur kereta warna hijau sempena menyambut yaum watani. 

oke, selamat hari watan dan semoga anda semua bahagia. 

Tuesday, September 20, 2011

semalam hari lahir saya yang ke 28 (siri entri sama macam belog-belog lain)



Kek harijadi yang dibuat oleh waseem dan naseem. Sudah tentu dengan tunjuk ajar mama dia. Takkanlah depa ni buat sendiri. Saya pun takut nak makan kalo depa buat sendiri. Takut terkeluar pampers adik dia. Tak ke haru biru.

Tak ada apa yang menarik pun semalam. Cuma saya rasa gembira sebab isteri saya boleh buat kuah kacang yang sama sedap dengan kuah kacang di kedai tepi epot kuala terengganu. Makan dengan nasi impit pulak. mak aih!! Memang tak perasan muka isteri saya yang masam ketika saya buat bodoh makan dan terlupa ucap terima kasih!

terima kasih kepada kak eni dan abg amin kerana tahu bahawa kek coklat yang dia buat sedap. maka dia tinggalkan pembuat kek tersebut kepada isteri saya supaya isteri saya boleh buat kek sepertimana kak eni buat suatu masa dahulu.

-saya memang suka kek coklat dan saya tak malu pegi rumah orang time majlis apa2 utk belasah kek coklat terlebih dahulu. sila berhati-hati dengan kedatangan saya jika anda mempunyai kek coklat yang sedap.

amacam entri kali ini? simple tak? kekeke. saya mengucapkan terima kasih di atas ucapan dan ingatan hari lahir saya semalam. juga terima kasih kepada anda yang memberikan komen berupa kesemuanya pujian dan penghargaan kepada saya! saya amat terharu dan tak makan budu utk beberapa hari ini akibat terlampau gembira. baarakallahu feekum. 
    
proses pembikinan kek cokelat : IMG00610-20110919-1037 IMG00601-20110919-1006 IMG00615-20110919-1457 IMG00608-20110919-1016 IMG00606-20110919-1015 IMG00612-20110919-1038 IMG00605-20110919-1014 IMG00618-20110919-1457 IMG00604-20110919-1014 IMG00603-20110919-1010 IMG00602-20110919-1009 IMG00614-20110919-1456 IMG00616-20110919-1457 IMG00609-20110919-1037 IMG00617-20110919-1457 IMG00613-20110919-1456 tak lama lagi, sorang lagi watak timbul pulak duk buat kek. adoihh.. sudah tua saya ini..

Tuesday, September 13, 2011

tinjauan kepada pembaca belog na5wa.com


5
Penulis ketika berumur beberapa tahun. mana nak cari budak comel pakai songkok sampai kat telinga. - Beserah, Kuantan, Pahang.


soalan tinjauan.

Kenapa anda meminati belog ini?

"Saya meminati belog ini kerana..."

sila nyatakan tak lebih daripada 900 patah perkataan di ruang komen. semua dialu-alukan untuk menyertai tinjauan ini. Silent reader tak loud reader ke, sila yer. silakan.. takdak akaun, anonymous pun boleh komen tapi, lebih manis jika anda letakkan nama di bawah itu. taklah saya tersilap teka farid kamil ke, diana danielle ke komen. tak manis orang kata.

oke. cepat sebelum ketibaan entri terbaru saya.

contoh jawapan :

"saya meminati belog ini kerana Lutfi sangat hensem. fullstop." ini jawapan yang paling bernas!


20
Anak penulis bersama ayah penulis ketika penulis telah dewasa. Klakar pulak pakai kataganti nama'penulis'. kekekeke - Pulau Kerengga, Marang, Terengganu.

Sunday, September 11, 2011

pengalaman saya ketika pesawat merempuh World Trade Center 11 september 2001. Ngeri.

umrah kali pertama
Penulis bersama Tuan Amer Abu Bakar Abdullah AlBakri di Masjid Miqat Bir Ali di Madinah Al Munawwarah.  Masa ni, berat badan penulis dianggarkan hanya 35kg sahaja. Kini.. dekat2 kali dua jugak nombornya itu.  - 12 september 2001.

"Lusa kita akan berangkat ke Makkah al Mukarramah jam 3 petang. Diharapkan kepada para jemaah dapat meletakkan beg dan bagasi masing-masing di lobi jam 8 pagi pada 12haribulan yer. Nak beli apa-apa, beli siap-siap hari nih. Esok lusa dok dang doh (tak sempat dah) nok beli." Seloroh Ustaz Harun yang merupakan pengarah urusan bagi syarikat Rayhar Travel ini. Ditubuhkan pada tahun 1990, Rayhar yang berpangkalan di Kemaman, Terengganu terus berkembang dengan kini membuka beberapa cawangan baru di Kuala Lumpur, Seremban dan Shah Alam.

Kami mengangguk-angguk tanda faham mengenai taklimat tersebut.

Kertas azimat, perlahan-lahan saya keluarkan dan baca berulang kali sambil menandakan beberapa perkara yang masih belum selesai lagi untuk saya cari. Boleh tahan jugak kawan-kawan pesan barang. Itu tak termasuk doa yang macam-macam. namun, itu tanda saya berkongsi kegembiraan bersama rakan-rakan. Menunaikan umrah pada tahun 2001 bukanlah satu trend seperti sekarang. Tak banyak rujukan yang boleh didapati tentang tanah suci Makkah dan Madinah.

madinah1
Pasar Kurma, Madinah. Tahun ni, takdak lagi kereta supercar ker, bmw 7 series ke, mercedes lampu kacang ke. semua jenis toyota pickup bawak kambing jer.

Saya bergegas keluar bersama rakan karib saya si Amer Abu Bakar. Kini merupakan lawyer di sebuah firma guaman terkenal di Malaysia. Kena panggil dia tuan sekarang. Kami menunaikan umrah bersama-sama keluarga. Saya bersama wan (nenek), ayah dan emak. Manakala Amer pula bersama kakaknya. Suatu pengalaman baru sebenarnya kepada kami. Di Madinah, saya sempat bertemu para senior saya seperti Fathul Bari, Zul Muda dan juga Sufian AtThauri yang banyak membantu saya untuk memasuki Umm alQura Universiti. Bersama-sama Fathul dan Zul juga, saya minum air tebu paling sedap di celah-celah lorong kota Madinah.

madinah2
Masjid Nabawi dari celah-celah lorong kedai. Bertarikh 9 september 2001.

Kami berjalan di lorong-lorong Kota Madinah, mencari-cari dan mengintai barangan yang masih lagi bersisa untuk dibeli sebelum pulang. Banyak betul barang nak beli. Jubah, Quran, kitab, minyak atar, kain tudung dan lain-lain lagi. Rasa seperti tak mahu meninggalkan bumi di mana bersemadinya Rasulullah pun ada. 3 hari yang diberikan terasa amat singkat. Akhirnya, kami pulang membawa barang-barang yang telah berjaya dikesan untuk dibawa pulang.. Kota Madinah ketika itu, masih lagi belum ada banyak hotel 5 bintang. Kami sendiri pun tinggal di hotel 2 bintang. Untuk ke masjid Nabawi, harus melalui lorong-lorong sempit dan tak sempat nak mintak projek pilihanraya utk turap jalan. Mungkin YB dia sibuk dengan masalah lain kot. Namun, masyarakat di Kota Madinah sangat menenangkan.. Baik dan sejuk mata memandang. Itu pandangan saya.. Harmoni dan tenang adalah perkataan yang sesuai untuk saya gambarkan Kota Madinah. Saya amat merindui perasaan itu. Perasaan mula-mula tiba di Kota Madinah. Perasaan seorang yang jahil tentang dunia arab. Perasaan kagum dan takjub...

madinah3
Emak saya sedang membilang duit untuk membeli kurma. 

Keesokan paginya, sejurus pulang dari solat Zuhur jika tidak salah saya, saya dan ayah memasuki hotel yang kami menginap di Madinah. Dari jauh kelihatan ramai orang sedang berkumpul menonton tv di lobi hotel. Kelihatannya filem aksi yang menunjukkan sebuah bangunan hampir runtuh. Saya dan ayah berhenti sambil turut sama menonton filem aksi tersebut. Boleh tahan jugak arab buat filem. Tapi, saya tak berapa paham sebab ada macam segmen berita pun yer. Setelah mendengar beberapa kali, kami paham ianya adalah berita dan bukannya filem aksi! Setelah bertanyakan kepada ustaz-ustaz mutawwif kami, sebenarnya itu adalah WTC yang telah dilanggar oleh kapal terbang. Live tu!

madinah4
Ayah saya sedang bosan menunggu emak saya membeli. Jangan tegur time nih. Dia garang.

Agak terkejut dan saspen. Kebetulan ustaz harun ada di tepi. Dia menyuarakan kebimbangan tentang keselamatan para jemaah yang akan pulang ke Malaysia. Kami ada juga bertanyakan apa kena-mengena dengan kepulangan kita nanti? Beliau yang mempunyai banyak pengalaman berkata, mungkin akibat daripada serangan pengganas tersebut, kita akan terkena tempias untuk pulang dan mungkin kita terkandas. Ujar beliau menerangkan secara ringkas.

madinah5
Saya dan Tuan Amer lagi. Saya rasa, kami berdua lebih kacak sekarang jauh daripada waktu dahulu. Sapa ntah ambik gambar neh. Tak jaga exposure langsung!

Saya naik ke bilik sambil berfikir tentang peristiwa yang baru tadi saya saksikan. Sangat mengagumkan dan mengerikan. Saya tidak tahu bahawa sejak peristiwa itu, Islam terus dimusuhi sehingga ke hari ini! Walaubagaimanapun, pengalaman pergi umrah saya akan saya ingat sebab ia berkaitan dengan peristiwa tersebut. Keduanya, ia adalah hadiah hari lahir yang termahal pernah ayah dan emak anugerahkan kepada saya dan antara faktor-faktor yang mendorong saya untuk terus berada di Arab Saudi sehingga ke hari ini. Ajaib bukan? Bagi Allah, tiada yang mustahil.

madinah6
Emak dan kak Ida di hadapan masjid Qiblatain. Budak yang pakai baju merah kat tepi tu waktu sekarang saya rasa mungkin sedang berdebar tunggu result universiti limkokwing. Maklumlah dah 10 tahun berlalu.

Kami meneruskan perjalanan ke Kota Makkah tanpa apa-apa kebimbangan yang melanda kami. Nanti saya sambung lagi (jika rajin) pengalaman saya di Kota Makkah. (janji kosong) kekeke.

madinah7
Perkuburan Baqi' waktu pagi. Pakai filem maa.. mana nak tau apa yang keluar gambar.. Saspen betul.


bassooomah
Bassoomah. Gambar ini dirakamkan setelah 10 tahun berlalu peristiwa 11 september 2011. 

Monday, September 5, 2011

kerjaya dan diri

Suasana : sekitar tahun 1993
Waktu   : jam 9.00 pagi
Lokasi   : kelas 4 biru, Sekolah Rendah Tengku Bariah, Kuala Terengganu.

"Afifi, awak besar nanti nak jadi apa?" Soal cikgu Zarina Bt Abdullah, seorang cikgu muda yang cantik dan berwajah pan-asia memulakan tajuk kelas pada hari ini.

"Saintis cikgu. Sebab cita-cita saya besar dan saya minat sains." Jelas dan terang jawapan Afifi. Selaku ketua kelas kami yang sangat tegas dan matang.

"Norherizal, besar nanti apa cita-cita awak?" soal cikgu Zarina beralih kepada rakan di sebelah.

"Saya nak jadi pendidik cikgu. Kerana ia adalah kerja yang mulia." Norherizal membetulkan rambutnya. Rambut Norherizal memang kemas dan tak pernah berubah. Mungkin disebabkan gel yang dia pakai mengandungi kanji tepu.

"Lutfi pulak?"

"Err.. Entrepreneur cikgu."

"Ha, apa dia entrepreneur tu?" soal cikgu zarina menduga.

"Usahawan cikgu. Saya pun tak tahu. Emak saya suruh jawab macam tu. Jadi saya ikut jerlah."

Cikgu Zarina dan rakan-rakan dalam kelas ketawa dengan jawapan saya yang agak lurus dan betul.

...

Itu adalah senario 18 tahun yang lepas. Kebanyakan rakan-rakan saya akan menjawab untuk menjadi guru, polis, askar, bomba,profesor, saintis dan lain-lain lagi apabila ditanya apakah cita-cita mereka. Jawapan orang yang ada wawasan dan nampak apa yang ingin dikejar. Ada juga beberapa rakan saya yang menjawab untuk menjadi pelukis komik seperti Najib dan Fayadh. Memang. Mereka memang berbakat melukis. Pada umur 10 tahun, mereka sudah menghasilkan komik bertajuk 'sekandang' yang dipenuhi dengan lukisan lawak mereka. Itu adalah kawan-kawan sekampung saya. Kami selalu melukis di gerai di bawah rumah nenek ataupun ke dalam surau di lorong 5, Pulau Kambing. (bukan kami melukis. Depa melukis. Saya penonton sahaja dan tukang komplen). Kini mereka jadi apa, saya pun dah putus hubungan. Mungkin dah kerja dengan MOY kot?

Kini, setelah 18 tahun berlalu, ada yang menjadi jurutera, ada yang menjadi penjawat awam, ada yang menjadi pensyarah, ada yang menjadi juruteknik dan setakat ni belum ada lagi yang menjadi perdana menteri.

Saya? melihat kembali jawapan yang saya berikan pada 18 tahun yang lalu, saya kembali merenung. Itu adalah jawapan yang dicadangkan oleh emak saya. Emak sebenarnya adalah seorang pendidik yang mengajar matapelajaran Kemahiran Hidup. Di dalam salah satu bab subjek Kemahiran Hidup, terdapat unsur-unsur keusahawanan yang ditonjolkan di situ menyebabkan emak amat mengharapkan agar anaknya dapat menjadi seorang entrepreneur pada suatu hari nanti.

Melihat saya pada masa kini, saya telahpun bekerja sebagai interpreter / translator di bawah wisma putra ministry of foreign affairs, di Konsulat Jeneral Malaysia, Jeddah. Tempoh percubaan adalah selama setahun. Kerjaya yang mengubah seratus peratus kehidupan sebagai seorang pelajar saya. Alam pekerjaan sememangnya berbeza dengan alam pelajar. Kita tidak lagi disibukkan dengan exam dan tesis serta assignment. Namun, kita diduga dengan perkara sebenar lebih hebat daripada perihal kertas dan lecturer!

Segenap ilmu yang telah dipelajari dari bangku sekolah ke menara gading perlu dikeluarkan dan diadaptasi ke dalam kehidupan seharian. Apa sahaja yang merangkumi di bawah satu lembayung bernama ilmu, saya perlu gunakan. Matematik, ekonomi, kira-kira, akaun debit kredit, usul fiqh, teori sains, geografi, psikologi, sejarah, ilmu pengetahuan am dan juga membaca jambatan ilmu. Semua kena pakai ketika bekerja. Sebab itu, saya ingin menasihati adik-adik yang masih lagi belajar agar terus menerus menimba ilmu tanpa jemu dan kautlah sebanyak yang mungkin.

Kerjaya sebagai interpreter ataupun translator tidak menjanjikan kesenangan. Segala perihal penterjemahan dan penukaran bahasa digalas di atas bahu saya untuk diselesaikan. Subjek nahu yang paling saya benci, kini menjadi rakan karib dalam hidup. Bukan itu sahaja, saya juga perlu berdepan dengan beberapa istilah-istilah moden yang perlu ditakrifkan dengan betul melalui penterjemahan dokumen-dokumen dan juga surat-surat kerajaan. Kini saya sedar betapa pentingnya belajar bersungguh-sungguh dan bukan sekadar untuk mendapatkan markah lulus periksa sahaja. Paling penting, apa ilmu yang kita dapat untuk kita gunakannya sekarang.

Pemikiran juga perlu cepat dan tajam. Anda tidak lagi boleh berlengah dan bermalas-malasan dalam membuat sesuatu perkara. Saya kini cuba mengubah sikap saya yang suka bertangguh kepada membuat segala kerja dengan segera. Satu mujahadah buat diri saya sebenarnya. Ia lebih penting daripada saya sibuk cerita pada orang tentang diet diri sendiri.

Pengaruh fesbuk tak dinafikan sangat memberikan kesan dalam kehidupan. Saya menggunakannya untuk berinteraksi 2 hala kepada komuniti-komuniti sekeliling saya yang berada berjauhan dan juga sebagai satu bahan pemasaran diri untuk menuju ke jalan yang lebih luas dan selesa lagi di masa hadapan. Namun, saya tidak merasakan tersangat perlu kita promosikan diri sendiri dengan tidak tentu hala dan asyik bercerita mengenai diri sendiri sahaja di dalam status fesbuk. Orang lain banyak kerja lain lagi nak buat dari membaca perihal diri kita di fesbuk. Hahahaha. Itu saya mengata kepada diri sendiri.

Oke, buat sekalian kalinya, saya memohon maaf di atas segala keterlanjuran saya dalam berbicara dan juga berkelakuan terhadap 'anda'. Saya insan biasa dan tidak maksum selalu membuat dosa dan kesalahan. Sempena aidilfitri ini, saya memohon kemaafan kepada 'anda' semua kerana time lain, saya takde terfikir pun nak minta maaf.

kullu am wa antum bikhair.

Akhir sekali, entrepreneur dengan interpreter tu dah bunyi macam nak sama kan?




isteri dan anak2
dari kiri : Pn Najwa, Basmah, Naseem dan Waseem. Sorang lagi anak tak keluar lagi. sabar..

Thursday, September 1, 2011

art of seeing 3









Gosnell, West Australia







selamat hari raya aidilfitri dari kami berlima!

lutfi lokman, najwa abd rahman, waseem lutfi, naseem lutfi & basmah lutfi,
nuzlah, madain fahad, kilo 5, jeddah, saudi arabia.

cerita yang kot2 anda teringin nak baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...