Tuesday, January 3, 2012

dinasour 2012!



apple store
Apple Store, Madinah Road, Jeddah.

makkah here i come! #makkah #mecca
Makkah's gate, Makkah.

clock tower
View from Royal Waleed, Ghazzah, Makkah.

the gate
sunset 

Alhamdulillah, kita berada di dalam tahun baru 2012. Macam-macam spekulasi melanda ketika kedatangan tahun 2012. Tahun 2012 atau tahun masihi telah diterima pakai satu dunia sebagai kalendar rasmi dunia bersama-sama dengan kalendar Islam Hijri. Tak ada negara yang buat kalendar sendiri dan mengatakan negara dia berada pada tahun 2045 selain kalendar Islam yang berada pada tahun 1433H.

Jika anda berada di Saudi, anda layak untuk mengagung-agungkan kalendar Hijri kerana semua urusan di sini menggunakan kalendar 1433. Jika anda di Malaysia, toksah cakap banyak, memang pakai kalendar Masihi untuk segala urusan. Kadang-kadang, orang yang sembang banyak, dia lupa berpijak pada bumi yang nyata. 

...

Ini merupakan entri pertama saya pada tahun 2012. 

Pada minggu lepas, saya dan anak beranak serta isteri berkunjung ke Andalus Mall di Jeddah. Kami merancang untuk membeli barangan rumah yang telah kehabisan stok. Sesampai di sana, kami mendapati expo dinosaur masih lagi dibuka kepada orang ramai. Terus kami tanpa berlengah dan membuang masa memasuki expo tersebut memandangkan Waseem amat menggemari dinosaur. Sebenarnya pameran tersebut adalah hasil gabungan dinasour dan sains. Sangat menarik dan saya yang lari dulu bila dinasour mengaum kuat. Besar jugak tulang rahang dinasour nih. Mungkin dia tak dapat mengecapi nikmat breakfast bersama telur masak separuh tiap-tiap pagi. Sapa suruh hang jadi dinasour.

Antara perkara menarik yang saya dapati daripada pameran sains tersebut adalah satu balang yang berisi dengan air dan dibawahnya ada alat putaran. Alah, betul-betul macam blender mak-mak kita. Tertulis di situ, sila pusingkan saya. Saya pun pegi pusinglah alat putaran tersebut. Saya memerhatikan air yang di dalam balang gergasi tersebut dengan perlahan-lahan tiba-tiba bertukar menjadi satu putaran yang maha hebat. Wow! Ini rupanya yang dimaksudkan dengan vortex. Satu gelombang atau putaran yang dihasilkan dari bawah oleh sesuatu pergerakan secara kuat dan laju. Saya sangat kagum pada perkara itu.  Saya sematkan dalam hati satu pelajaran yang baru!

Pertama, otak saya selalu berfikir lain daripada yang lain. Kedua, saya mendapati pengajaran seperti praktikal itu sangat memberikan kesan kepada pemahaman yang mana saya sukar untuk mendapatinya di sekolah-sekolah dahulu. Lebih-lebih lagi ketika kelas sains. Kadang-kadang ponteng pun best juga daripada pergi kelas sains. Ketiga, ada perkara besar yang berbekas dalam hati saya apabila melihat kepada perkara sains itu. 

Kami pulang ke rumah selepas berhorey-horey dengan maklumat dan bergambar dengan dinasour yang maha besar itu. Macam manalah dia nak diet kalo perut besar sangat. Paling best, kami tak membeli pun barangan rumah yang diidam-idamkan itu. Bajet telah lari ke tepi menonton dinasour yang ada perut besar dan suka takutkan orang serta menonton pameran sains. Terpaksalah pergi lain hari untuk membeli barang keperluan rumah pula.

...

Saya selalu solat. Anda selalu solat? orang baik-baik akan jawab, selalu lah. Solat itu kan wajib. 5 waktu kena tunaikan. Orang yang kurang baik-baik akan jawab, saya berazam untuk menunaikan 5 waktu setiap hari. Tapi, kadang-kadang ada juga terlepas. Tapi saya tak ingkar mengenai kewajipan menunaikan solat. Orang yang tak berapa baik akan jawab, ada masa saya solat lerr. Apa nak kesah sangat. Orang yang jahat akan jawab. Buat apa aku solat, Allah tak dengar pun rintihan aku. Ada selama ni aku solat, rezeki aku datang banyak? .. 

Saya terus-terang termasuk dalam golongan kedua. Ada harinya juga terlepas dek tidor keletihan atau terlupa dan sebagainya. Cuma saja-saja tinggal, saya tak berani. Itu adalah urusan kita dengan Allah. Orang selalu kata, kalau solat pun tak jaga, apatah lagi perkara lain. Saya memerhatikan kata-kata itu ada kebenarannya. 

Banyak orang yang berjaya, saya kira dia mempunyai satu amalan menjaga solat yang kita tak tahu. Berjaya tak semestinya dia mesti jutawan. Berjaya tak semestinya dia ada rumah besar. Tapi dia berjaya dalam kehidupannya. Samada mendapat ilmu yang banyak, seorang yang tenang, seorang yang bahagia dan sebagainya lagi. Itu saya katakan seorang yang berjaya. Saya perhatikan ramai rakan-rakan saya pun begitu. Bagi mereka yang menjaga solatnya, mereka sangat berjaya. Ustaz ke, tak ustaz ke, syeikh ke tak syeikh ke, allamah apakebenda alfadil apekebenda, kalau solat tak jaga, toksah duk sembang banyak. Saya bukan nak cerita orang yang selalu turun ke masjid solat 5 waktu. Bukan. Saya nak ceritakan mengenai penjagaan solat yang mendatangkan kejayaan kepada kita. Bagi yang selalu ke masjid solat 5 waktu, itu lagilah saya salute. Saya tak macam tuh. Pemalas.

Bagaimana mendapat jiwa solat yang mantap dan disiplin? mantap dan disiplin timbul apabila kita merasakan kemanisan solat. Kalau tak manis, nak solat buat apa? sekadar nak tunjuk depan orang? Apabila kita rasa betapa bestnya solat, kita akan selalu menjaga waktunya. 5 waktu yang Allah tetapkan pada kita akan sentiasa kita alert. Ini cara saya bercakap bukan dengan uslub ustaz-ustaz. Sebab saya tak suka penyampaian yang sangat berat dan skema. Bagaimana nak mendapatkan kemanisan itu? iaitu dengan percaya bahawa setiap kali kita melakukan solat 'yang betul', Allah akan menggandakan kebaikan kepada kita. Cuba, cuba kita renungkan.. Setiap kali kita menjaga solat dengan betul, adakah apa-apa perubahan yang Allah campakkan kepada kita? kepada keluarga kita? kepada kehidupan kita? atau adakah masih sama macam dulu? 

Syeikh Bukhari, guru Tauhid saya ketika kami belajar di matrik bahasa arab di Umm Al Qura University, sikit masa dahulu, pernah memegang subjek tafsir dalam mengajar kami. Apa yang ditekankan dalam pengajaran tafsir tersebut adalah pemahaman makna ayat-ayat lazim daripada juzuk amma. Nak kira, kita ni duk di Saudi. Di Kota Makkah. Kurang-kurang ajarlah tafsir surah yusuf ka, surah Hud ka, surah anNisa' ka. Baru nampak silibes panjang sikit. Tapi beliau tak. Beliau menekankan pemahaman surah-surah pendek seperti Al-Ikhlas, Al-Nas dan beberapa lagi surah-surah pendek. Apa yang ditekankan adalah paham sejibik-sejibik ayat yang diturunkan kepada kita. Beliau mengutarakan tentang konsep kepahaman mengenai makna yang Allah turunkan dalam surah-surah tersebut termasuk surah Al Fatihah. Sebab apa? sebab surah itu yang banyak kita baca dalam solat harian kita. Ujar beliau. Beliau juga memohon para pelajar selepas daripada belajar subjek tafsir, amalkan bacaan yang telah dipelajari dari surah-surah lazim tersebut dalam solat dan jangan baca kecuali kamu memahami makna bacaan yang terkandung di dalam surah-surah tersebut. Sangat berkesan kepada kami!

Saya memerhatikan diri saya ketika solat, sangat tak berapa menitik beratkan perihal-perihal yang kecil dan nampak tak besar. Cara angkat takbir, cara tahiyyat, cara berdiri meletakkan tangan. Nampak simple, tapi adakah kita yakin, apa yang kita perbuat hari ni adalah datangnya dari Rasul S.A.W? yakinkah anda? Ini bukan soal wahabi ke syiah ke pas ke apa, tapi mengenai cara solat kita yang sepatutnya mengikut Rasul S.A.W untuk melayakkan kita mendapat penilaian dari Allah. Saya bukan ustaz,  maka, bagi anda di luar sana, bergurulah mengenai cara solat yang betul dari sebenar-benar guru anda yang mendatangkan dalil dari Quran dan Sunnah dengan tepat dan tidak direka-reka. Daripada pergerakan solat saya, saya menyedari ia berkesan kepada kehidupan seharian saya. Cara saya bekerja, cara saya menyelesaikan kerja dan cara saya berfikir tentang kehidupan saya. Rupa-rupanya, cara solat saya sudah mencerminkan kehidupan saya! Itu yang saya pelajari daripada gelombang vortex itu tadi. Dengan asas yang nampak simple tapi kukuh, ia dapat menggerakkan air sebesar-besar balang menjadi pusaran yang sangat kuat. Ah! Berbual mengenai solat pula pagi ini. Permulaan yang sangat baik bagi tahun 2012!  wallahualam. Jika salah, betulkan saya. 


IMG_0483
budak suka dinasour!

IMG_0486
teater dinasour pun nak tonton.

IMG_0487
cara klasik jika nak bergambar dengan dinasour tak pakai seluar.

2 comments:

ROZILA said...

Salam Tn.Hj Lutfi,

sekiranya kita dpt merasai kemanisan bersolat,kita sedaya upaya tak mahu tinggalkan solat,walaupun dlm perjalanan tiba waktu solat mesti nak singgah bersolat,kalau lambat kita rasa bersalah sangat....
sebab tulah hati kita ni kena didik sekali seminggu(pergi masjid,hadiri kuliah) pun tak apa,supaya kita tidak menjadi lalai,bagaimana balasan org yg tidak solat(ya,Allah takutnya)

semuga saya dlm golongan org yg bertakwa,Amin.......

nuralwahid said...

terima kasih di atas entry yg bijok di kala 2012 ni.sama2 kita mengingatkan diri kita.Insyaallah... sy igt pesan saudara.Sy takut dgn siksa api neraka...

cerita yang kot2 anda teringin nak baca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...